Projekt „Klasa TN. Drugi dzwonek” czyli Dąbrowski w Teatrze Narodowym – część I (wrzesień 2021 r. – kwiecień 2022 r.)
W roku szkolnym 2021/22 jako jedyni dostąpiliśmy niezwykłego zaszczytu uczestniczenia w pilotażowym projekcie edukacyjnym Teatru Narodowego pod nazwą KLASA TEATRU NARODOWEGO – DRUGI DZWONEK. Do współpracy zaproszona została klasa 3pa o profilu humanistycznym pod opieką pani prof. Anety Jarosińskiej.
Jest to całoroczny program edukacyjny w formule ,,od widza do praktyka”. Grupa uczestniczy w zaproponowanych wykładach, warsztatach, spotkaniach i próbach. Udział w projekcie zakończy zaprezentowanie przez młodzież pokazu finałowego – miniatury scenicznej przygotowanej pod opieką profesjonalnej artystki – pani Anny Gryszkówny, reżyserki i aktorki Teatru Narodowego.
Autorski program edukacji teatralnej realizowany jest przez artystów i pracowników TN, a opieką merytoryczną objął go kierownik literacki pan Tomasz Kubikowski. Podczas kilkumiesięcznej współpracy, obejmującej poznawanie teatru z perspektywy odbiorcy i twórcy, uczniowie nie tylko odkrywają charakter pracy teatralnej, ale rozwijają refleksję nad jego funkcjami, językiem, estetyką, kształcąc w sobie uważność, samodzielność myślenia, wrażliwość na teatr, umiejętność nazywania zjawisk, dekodowania przekazu. Program stwarza możliwość działania i spotkania w przestrzeni żywego teatru, rozmowy nie tylko o teatrze, ale przez teatr – o dotykających młodzież zjawiskach, doświadczeniach, emocjach. Jednocześnie daje szansę na poznanie teatru „od kuchni”, gwarantując niepowtarzalną możliwość tak szerokiego poznania Teatru Narodowego – jego repertuaru, scen, specyfiki.
Projekt ma charakter pilotażowy. Jednym z jego celów jest wzmocnienie i pogłębienie relacji teatru z uczniami i pedagogami szkół Warszawy oraz zbudowanie prestiżowej sieci partnerstw ze szkołami.
W projekcie bierze udział grupa 30 osób, która będzie pracować wielotorowo, poznając teatr z perspektywy widza (oglądanie wielu spektakli z repertuaru TN i rozmowa o nich), twórców przygotowujących spektakl oraz techniki i innych działów odpowiedzialnych za aspekty merytoryczne, promocyjne, sprzedażowe, komunikacyjne i inne.
Spośród grupy biorącej udział w projekcie, idąc za potrzebami uczestników i przejawianymi przez nich zainteresowaniami, wyłonione zostaną zespoły: aktorski, literacki, realizatorski (np. muzyk, scenograf), techniczny, promocyjny. Nie każdy musi wejść na scenę, a różne kompetencje i pasje mają szansę spotkać się w jednym punkcie – pracy nad finałowym spektaklem. To ważne, by pokazać, jak złożony jest proces teatralny, jak wiele osób jest zaangażowanych w pracę nad spektaklem i w działanie instytucji.
Dlatego do zadań grupy należy także przygotowanie kampanii promocyjnej, zaproszenie widzów na pokaz finałowy, a także – współpraca z poszczególnymi działami Teatru Narodowego, których specyfikę będzie można poznać podczas zajęć.
Nasza Szkoła po zakończeniu programu uzyskuje tytuł Ambasadora Teatru Narodowego i włącza się do współpracy promocyjnej, uczestniczy w spektaklach i wydarzeniach edukacyjnych.
Projekt realizowany jest w okresie od października 2021 do czerwca 2022 roku, a jego finał, w postaci przedstawienia przygotowanego przez uczniów, zaprezentowany będzie 9 czerwca 2022 roku na scenie STUDIO w Teatrze Narodowym przy ulicy Wierzbowej.
REALIZACJA PROJEKTU KLASA TEATRU NARODOWEGO – DRUGI DZWONEK:
22 września 2021 r. To dzień naszego pierwszego spotkania z pracownicami Teatru Narodowego, które koordynują projekt: panią Dorotą Kowalkowską- kierowniczką działu literackiego, Anną Pękalą – kierowniczką działu promocji i organizacji widowni, Katrzyną Hańć – zajmującą się marketingiem i projektami specjalnymi oraz Sarą Paradzińską – odpowiedzialną za kontakty ze szkołami.
5 października 2021 r. Spotkanie z kuratorką programu, panią Dorotą Kowalkowską, rozpoczęła zabawa w skojarzenia… Z czym kojarzy Ci się słowo „teatr” a „Teatr Narodowy”? Podczas warsztatu „DO TEATRU” mieliśmy przednią zabawę, poznając nowe słowa i miejsca związane z budynkiem i pracą w teatrze (sztankiet, sznurownia, sufler, foyer).
19 października 2021 r. Wysłuchaliśmy fascynującego wykładu prof. dr hab. Tomasza Kubikowskiego na temat historii Teatru Narodowego. Czy wiecie, że w XVIII wieku lekarze diagnozowali niejaką teatromanię jako groźną chorobę zagrażającą zdrowiu a nawet życiu wielbiciela sztuki?
8 grudnia 2021 r. Na największej scenie im. Bogusławskiego w Teatrze Narodowym obejrzeliśmy pierwsze z zaplanowanych przedstawień WIECZÓR TRZECH KRÓLI Szekspira, po spektaklu uczestniczyliśmy w interesującej rozmowie z panem reżyserem Piotrem Cieplakiem, który opowiadał o tym, jak dostrzega współczesność w dawnych tekstach, które mają po kilkaset lat.
Galeria – spektakl „Wieczór Trzech Króli” z repertuaru Teatru Narodowego, które klasa 3ap obejrzała w ramach projektu„Klasa TN. Drugi dzwonek”. Przestawienie oglądali również uczniowie z klasy 1a, 2a, 2b i 2e.
Fot. Krzysztof Bieliński / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego.
Galeria – spotkanie klasy 3pa po spektaklu „Wieczór Trzech Króli” z reżyserem Piotrem Cieplakiem w ramach projektu „Klasa TN. Drugi dzwonek”, Teatr Narodowy, 08.12.2021 r.
Fot. Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego.
9 grudnia 2021 r. Odbyliśmy kilkugodzinną wycieczkę po teatrze „SCENA NIE JEDNA”, poznaliśmy najciemniejsze zakamarki Teatru Narodowego, błądziliśmy w podziemnych korytarzach i znaleźliśmy tajemne przejście pod ulicą Wierzbową do teatralnych magazynów. Mogliśmy zajrzeć za kulisty wszystkich scen i dotykać dekoracji. Dowiedzieliśmy się, gdzie zasiada odwiedzający teatr prezydent.
Galeria – wycieczka klasy 3pa po teatrze „Scena nie jedna” w ramach projektu„Klasa TN. Drugi dzwonek”, Teatr Narodowy, 09.12.2021 r. Prowadzenie – Urszula Hajdukiewicz, edukatorka; Anna Gryszkówna, aktorka Teatru Narodowego, reżyserka.
Fot. Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego.
15 grudnia 2021 r. W środę 15 grudnia udaliśmy się na drugi już spektakl w ramach projektu „Klasa TN. Drugi dzwonek”. Tym razem mieliśmy okazję obejrzeć sztukę „Piknik pod Wiszącą Skałą” w reżyserii Leny Frankiewicz. Mroźny wieczór nie przeszkodził nikomu w dotarciu do teatru, ponieważ wiedzieliśmy, że czekają na nas niezapomniane wrażenia i emocje.
Wchodząc do sali Bogusławskiego, w której wystawiana jest ta sztuka, nie spodziewaliśmy się tego, że tak nas poruszy. Już po pierwszej scenie, patrząc na miny moich koleżanek i kolegów, dostrzegłem zakłopotanie, podziw, a nawet przerażenie. Przerwa pozwoliła nam na szybką wymianę zdań, lecz poruszeni sztuką, nie zdążyliśmy powiedzieć sobie wszystkiego. Na szczęście opiekunki projektu przewidziały spotkanie z panią reżyser oraz dwiema aktorkami, które stało się idealną okazją do rozmowy o poruszającej sztuce.
Mimo że sala Bogusławskiego zdecydowanie nie należy do najmniejszych, w trakcie spotkania udało nam się zachować kameralny nastrój. Gdy ze sceny zeszły do nas trzy uśmiechnięte i chętne do rozmowy panie, byliśmy nieco zakłopotani. Przecież to aktorki (Ifi Ude i Bonnie Sucharska) oraz reżyserka sztuki. Był to dla nas duży zaszczyt móc porozmawiać z kobietami, które stworzyły tak ciekawe, a zarazem bardzo współczesne dzieło. Wrażenia i emocje po sztuce wygrały ze wstydem i skrępowaniem – szybko zaczęliśmy zabierać głos i udzielać się w dyskusji. Sednem rozmowy bez wątpienia było zagadnienie tytułowej „wiszącej skały”. Pani reżyser była zaciekawiona, w jaki sposób ten symbol odczytują młodzi ludzie, a aktorki z uśmiechem na twarzy słuchały naszych wypowiedzi. Ciężko było nam zebrać myśli, gdyż natłok emocji i wrażeń po obejrzanym spektaklu nieco nas przytłaczał. Na szczęście życzliwe panie pomagały nam w rozmowie, nieustannie w niej uczestnicząc, dzięki czemu nie czuliśmy zakłopotania. Na spotkaniu poszerzyliśmy również naszą wiedzę związaną z zawodem aktora oraz reżysera. Pani Lena Frankiewicz bardzo chętnie i wyczerpująco odpowiadała na nasze wszystkie pytania związane z jej zawodem, które wcale nie były dla nas oczywiste. Rozmowa z paniami aktorkami polegała bardziej na wyrażeniu naszego zachwytu ich grą na scenie. Zrozumieliśmy, że zawód aktora zdecydowanie nie należy do łatwych i wymaga wielu lat nauki, nieustannych ćwiczeń oraz stałego obcowania ze sceną. Zdobyte informacje i wymiana naszych odczuć bez wątpienia pomogą nam w przygotowaniach do wystawienia naszej własnej sztuki. Wszyscy jesteśmy niezwykle zadowoleni z projektu i bardzo cieszymy się tym, że słowo teatr brzmi coraz mniej obco.
Opracowanie relacji z 15 grudnia 2021 r.: Michał Byczy, uczeń klasy 3pa
Galeria – spektakl „Piknik pod Wiszącą Skałą” z repertuaru Teatru Narodowego, które klasa 3ap obejrzała w ramach projektu„Klasa TN. Drugi dzwonek”.
Fot. Magda Hueckel / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
Galeria – spotkanie klasy 3pa z reżyserką Leną Frankiewicz oraz aktorkami – Ifi Ude i Bonnie Sucharską po spektaklu „Piknik pod Wiszącą Skałą” w ramach projektu „Klasa TN. Drugi dzwonek”, Teatr Narodowy, 15.12.2021 r.
Fot. Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego.
19 stycznia 2022 r. Obejrzeliśmy przedstawienie pt.: ŚNIEG wyreżyserowane przez Annę Gryszkównę na podstawie dramatu Stanisława Przybyszewskiego. Byliśmy pod olbrzymim wrażeniem tej niezwykle intymnej, rodzinnej opowieści z dramatem w tle. Wspaniale prezentowała się również minimalistyczna scenografia autorstwa Martyny Kander. Po spektaklu podczas spotkania z reżyserką pytaliśmy o jej interpretację wielu niejednoznacznych scen, a także prezentowaliśmy własne przemyślenia na temat możliwego odbioru bogatej symboliki dzieła.
Galeria – spektakl „Śnieg” z repertuaru Teatru Narodowego, które klasa 3ap obejrzała w ramach projektu „Klasa TN. Drugi dzwonek”.
Fot. Krzysztof Bieliński / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego.
Galeria – spotkanie po spektaklu „Śnieg” z reżyserką Anną Gryszkówną, Teatr Narodowy, 19.01.2022 r.
9 lutego 2022 r. Widzieliśmy dziś OPOWIEŚĆ ZIMOWĄ Szekspira. Zafascynowani dekoracjami, a szczególnie kostiumami, nie możemy doczekać się spotkania z autorką wszystkich projektów, by porozmawiać o trudnej sztuce tworzenia scenografii do przedstawienia.
Galeria – spektakl „Opowieść zimowa” z repertuaru Teatru Narodowego, które klasa 3ap obejrzała w ramach projektu „Klasa TN. Drugi dzwonek”. Przestawienie oglądali również uczniowie z klasy 1a, 2a, 2b i 2e.
Fot. Bartek Warzecha / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego.
W lutym w ramach projektu uczniowie z 2b, 2e i 3ap obejrzeli „Opowieść zimową” Williama Szekspira w reż. Marcina Hycnara. Po przedstawieniu Teatr udostępnił nam film o mistrzach rzemieślnictwa teatralnego, którzy pokazywali, jak wygląda praca nad kostiumem scenicznym.
Dopełnieniem lekcji o filmie było spotkanie z dr Martyną Kander, która przygotowała scenografię i kostiumy do spektaklu „Opowieść zimowa”. Dr Martyna Kander jest absolwentką Wydziału Sztuki Mediów i Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, studiowała również w Accademia di Belle Arti w Wenecji. Jest niezwykle uzdolnioną i wielokrotnie nagradzaną scenografką. Pracuje nie tylko przy wspaniałych projektach artystycznych Teatru Narodowego, ale także innych teatrów i oper w całej Polsce.
Podczas spotkania on-line, które odbyło się 21 lutego 2022 r., dr Martyna Kander opowiadała, jak powstawały elementy kostiumów noszonych przez aktorów grających w „Opowieści”, a pytaniom od uczniów zgromadzonych w małej sali gimnastycznej było końca. Wszyscy chcieli się dowiedzieć, jak wykonuje się guziki z lawy albo zdobywa XIX-wieczną koronkę na sukienki, a także skąd kostiumolog bierze pomysły na nowe stroje…
Galeria – szkolne spotkanie on-line z dr Martyną Kander, która odpowiada za scenografię i kostiumy w spektaklu „Opowieść zimowa” Williama Szekspira w reż. Marcina Hycnara w Teatrze Narodowym w Warszawie, 21.02.2022 r.
7 marca 2022 r. Podczas dzisiejszego spotkania ostatecznie zdecydowaliśmy, co będzie tematem etiudy teatralnej, którą sami przygotowujemy na zakończenie projektu. Miłość! Powstały grupy odpowiedzialne za opracowanie tekstów na temat miłości z każdej epoki literackiej. Na następnym spotkaniu zdecydujemy, które dzieła znajdą się w naszym przedstawieniu.
22 marca 2022 r. Na spotkaniu z panią Anną Gryszkówną rozdzieliliśmy pracę nad scenariuszem. Po wielu gorączkowych sporach i kłótniach wreszcie mamy wstępny zarys scenariusza i ogólną wizję, co chcemy pokazać na scenie. Okazuje się, że to wszystko wcale nie jest takie łatwe i przyjemne…Trzeba się napocić, żeby z opasłego tomiska wybrać jedną, najbardziej odpowiednią scenę i wkomponować ją w logiczną i interesującą całość. Oby nam się udało, wszak nie mamy żadnego doświadczenia… na szczęście czuwa nad nami pani reżyser!
27 marca 2022 r. Dziś obejrzeliśmy spektakl na podstawie opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza MATKA JOANNA OD ANIOŁÓW w reżyserii Wojciecha Farugi. Ciekawa inscenizacja historii opętania matki przełożonej i jej zakonnic zaskoczyła nas zupełnie współczesną interpretacją i odkryciem nowych sensów, których zdaje się nie przewidział nawet sam Iwaszkiewicz…
Galeria – spektakl „Matka Joanna od Aniołów” z repertuaru Teatru Narodowego, które klasa 3ap obejrzała w ramach projektu „Klasa TN. Drugi dzwonek”.
Fot. Magda Hueckel / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego.
29 marca 2022 r. Scenariuszowych przepychanek ciąg dalszy…
– Czy to na pewno najlepsza scena?
– Dlaczego nie Werter?
– Ja chcę, żeby była Anna Karenina.
– Nie ma spektaklu o miłości bez Wielkiego Gatsby’ego.
– Wesele, dlaczego nie chcecie Wesela?!
A wydawało się, że już osiągnęliśmy porozumienie i nic nie zaburzy spokojnej pracy nad spektaklem… Pani reżyser pociesza nas, że prawdziwi profesjonalni artyści też często spierają się o sztukę!
3 kwietnia 2022 r. Zostaliśmy zaproszeni przez „naszą panią reżyser” Annę Gryszkównę na wyreżyserowany przez nią spektakl na podstawie życia i twórczości żydowskiej poetki Zuzanny Ginczanki do Instytutu Teatralnego w Parku Ujazdowskim. Monodram GINCZANKA. PRZEPIS NA PROSTOTĘ ŻYCIA oglądaliśmy ze ściśniętym gardłem. Sceny z ukrywającą się przed hitlerowcami młodą dziewczyną graną przez Agnieszkę Przepiórską do złudzenia przypominają obecną sytuację na Ukrainie… trudno było powstrzymać łzy…
5 kwietnia 2022 r. Dziś ważny dzień – pierwsze, wstępne czytanie tekstów… pani reżyser bacznie nam się przygląda, na tej podstawie będzie przydzielać role. Niestety niełatwo dostać tę jedyną wymarzoną – konkurencja jest ogromna. Dwadzieścia kilka dziewczyn i niemal każda chce być Hrabiną… Po trzech godzinach wszyscy mamy już dość… i nowe spostrzeżenie, że praca aktora też bywa nudna…
12 kwietnia 2022 r. Wybraliśmy się do Teatru Narodowego, by na scenie Bogusławskiego obejrzeć KORDIANA w reżyserii Jana Englerta. Bardzo interesujący i niespodziewany wydał nam się pomysł z dwoma postaciami głównego bohatera – młodziutki i stary Kordian, którzy mówią sławny monolog z pierwszego aktu… to naprawdę robi wrażenie!
15 kwietnia 2022 r. Mimo ferii świątecznych i dnia wolnego od zajęć w szkole, z radością udaliśmy się dzisiaj rano do Teatru Narodowego na specjalnie dla nas przygotowany Warsztat technik scenicznych. Pokaz technicznych możliwości poprowadził dyrektor do spraw technicznych, pan Zbigniew Kośka wraz ze swoimi współpracownikami – oświetleniowcami, realizatorami dźwięku i efektów specjalnych oraz pracownikami obsługi technicznej sceny. Okazało się, że było to wielkie wydarzenie, a ostatnie takie miało miejsce przed kilkoma laty podczas obchodów 250-lecia Teatru Narodowego. Możliwości techniczne teatru odnowionego w 1996 roku po pożarze są bardzo duże. Żadna ze scen w Polsce nie może poszczycić się tak nowoczesną, skomputeryzowaną i zaawansowaną technologią oprawy scenicznej oraz świetnie zarządzaną ekipą techników. Jesteśmy pod wielkim wrażeniem!
Informacja o projekcie na stronie Teatru Narodowego – Klasa TN – projekt edukacyjny (odnośnik otwiera się w nowej karcie).