Włosi w Warszawie (marzec-kwiecień 2023 r.)

29 marca 2023 roku o godzinie 22:10, po dwóch tygodniach od naszego pobytu na Sycylii, przywitaliśmy na lotnisku gości z Włoch. Po powitaniu rozjechaliśmy się do domów, żeby przygotować się na kilka następnych, niezwykle intensywnych dni zwiedzania Polski.
Pierwszego dnia zostaliśmy w Warszawie i udaliśmy się do naszej szkoły, gdzie gości powitała pani dyrektor Jolanta Dziewulska. Oprowadziliśmy ich po budynku naszego liceum. Następnie grupa włoska zwiedzała Stare Miasto, a pozostali uczestnicy wymiany czekali na nią w Łazienkach. Po południu mieliśmy czas wolny, który wykorzystaliśmy na pokazanie naszym gościom Warszawę od trochę innej strony, mniej oficjalnej strony.

Na kolejny dzień zaplanowano wycieczkę do Krakowa. O godzinie 6:00 wyjechaliśmy autokarem z placu Bankowego. Na miejscu zwiedziliśmy krakowski rynek oraz Kazimierz. Później wspólnie zjedliśmy obiad i wyruszyliśmy na poszukiwanie pamiątek. Do Warszawy wróciliśmy około godziny 22:00, dlatego z autokaru wróciliśmy prosto do domów.

W sobotę wybraliśmy się do Torunia. Od południa w osobnych grupach zwiedzaliśmy miasto i Dom Kopernika. Później uczestniczyliśmy w warsztatach, podczas których robiliśmy pierniki, świetnie się przy tym bawiąc. Czas wolny wykorzystaliśmy na spacer, a po powrocie do Warszawy rozdzieliliśmy się na mniejsze grupy i rozeszliśmy się a to na obiad do pierogarni, a to spacer nad Wisłą czy taras widokowy w Pałacu Kultury.

Ostatniego dnia zwiedzaliśmy niemiecki obóz zagłady w Auschwitz. Była to bardzo trudne doświadczenie nas wszystkich. Przewodniczka oprowadziła nas po terenie obozu i opowiedziała o jego historii. Po powrocie do Warszawy około godziny 20:00 rozjechaliśmy się do domów, aby nasi goście mogli się przygotować do poniedziałkowej podróży.

W poniedziałek 3 kwietnia po raz drugi żegnaliśmy się z włoskimi licealistami, tym razem na lotnisku Chopina i z większą ilością łez. Niezwykła przygoda dobiegła końca i ze smutkiem odprowadzaliśmy ich na odprawę, wdzięczni naszym nauczycielom, że mieliśmy okazję uczestniczyć w tak wspaniałym wydarzeniu.