Włosi w Warszawie

Na przełomie lutego i marca 2024 roku klasa IIIB udała się na wymianę na Sycylię, natomiast w kwietniu przyszedł czas na rewizytę. Włosi przylecieli do nas 7 kwietnia, a że wylądowali wieczorem, każdy udał się do domu, zbierać siły na następny dzień.

W poniedziałek wszyscy razem spotkaliśmy się w szkole, gdzie powitała ich pani dyrektor Jolanta Dziewulska, następnie Włosi obejrzeli prezentację o Polsce. Przygotowaliśmy dla nich poczęstunek oraz oprowadziliśmy, pokazując im sale, w których się uczymy, oraz boisko. Następnie Włosi udali się na zwiedzanie Starego Miasta.

Kolejnego dnia rano wyjechaliśmy do Lublina. Najpierw zobaczyliśmy niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady na Majdanku, który wywarł na nas duże wrażenie. Około godziny 16.00 zaczęliśmy zwiedzanie lubelskiej Starówki z przewodnikiem. Po powrocie do Warszawy było już późno, więc każdy wrócił do swojego domu.

W środę wyjechaliśmy do Torunia. Tam najpierw odbyły się warsztaty lepienia piernika, połączone ze zwiedzaniem Muzeum Piernika. Stamtąd z panią przewodnik poszliśmy na spacer, podczas którego zwiedziliśmy najważniejsze miejsca w Toruniu. Przed powrotem mieliśmy przerwę na zjedzenie obiadu bądź kupienie pamiątek.

Następnego dnia spotkaliśmy się w Wilanowie, gdzie zwiedziliśmy Pałac Jana III Sobieskiego, a o 19.00 wraz z nauczycielami udaliśmy się na kolację do „Zapiecka”, gdzie Włosi mieli okazję spróbować różnych rodzajów pierogów.

W piątek spotkaliśmy się w Łazienkach Królewskich, obeszliśmy park wraz z włoską panią przewodnik. Później autobusem dojechaliśmy do Muzeum Fryderyka Chopina, gdzie zaczerpnęliśmy trochę wiedzy na jego temat. Po wizycie w muzeum udaliśmy się do naszych domów.

Sobota była dniem, który każdy spędził inaczej, niektórzy z rodziną, a niektórzy z innymi Włochami. W niedzielę o 11.00 spotkaliśmy się ze wszystkimi na lotnisku, a po długich pożegnaniach Włosi wsiedli do samolotu i tak zakończyła się nasza polsko-włoska przygoda.

Cała wymiana była cudownym przeżyciem dla każdego z nas, zarówno kulturowym, jak i językowym doświadczeniem. Wielu zawarło wiele nowych znajomości i przyjaźni, które będziemy kontynuować.