Wycieczka 2c – Czechy (maj 2023 r.)

Z inicjatywy Rady Rodziców i pana prof. Michała Zarzyckiego klasa 2c wyjechała na wycieczkę do Czech, zabierając ze sobą pojedyncze osoby z innych klas, by podziwiać walory przyrodnicze i kulturowe tego kraju oraz, biorąc pod uwagę zainteresowanie uczniów fizyką, osobiście się przekonać, jak funkcjonuje energetyka jądrowa. Mieliśmy dużo szczęścia – wyjazd odbył się bez większych utrudnień, a piękniejszej pogody nie moglibyśmy sobie wymarzyć.

Dzień pierwszy – 24.05.2023

Grupa zebrała się na placu Bankowym i wyjechała o 6.00 rano. Po drodze, tuż po przekroczeniu granicy polsko-czeskiej, w rezerwacie przyrody Adršpašskoteplické skály

zwiedziliśmy malownicze turnie i kaniony, których wysokość i ciekawe formy zrobiły na nas wrażenie. Wieczorem dojechaliśmy do Pragi.

Dzień drugi – 25.05.2023

Z samego rana ruszyliśmy w stronę centrum miasta, gdzie spotkaliśmy naszego sympatycznego przewodnika. Oprowadził nas po starówce, opowiadając o historii miasta i kulturze Czechów. Widzieliśmy m.in. stary rynek miasta, historyczny Most Karola i Zamek Praski. Praga wydała nam się pięknym miastem, choć było tam strasznie tłoczno ze względu na inne grupy turystyczne. Około godziny 16.00 znaleźliśmy się na przedmieściach Pragi w miasteczku Mladá Boleslav, gdzie zwiedziliśmy główną fabrykę marki Škoda. Głośna maszyneria i charakterystyczny akcent pani przewodnik utrudniały zrozumienie procesu produkcyjnego, mimo to nie nudziliśmy się.

Dzień trzeci – 26.05.2023

O 8.00 ruszyliśmy na południe, w stronę Czeskich Budziejowic. Zwiedziliśmy przepiękny barokowy zamek w Hluboce. Wielu z nas stało w osłupieniu, oglądając portrety czeskiej arystokracji, bogato zdobione drewniane ściany i sufity oraz meble inkrustowane różnymi klejnotami. Przy okazji poznaliśmy historię zamku i panujących rodów. Wyjechaliśmy z Hluboki, zmierzając w kierunku Temelinu, który był główną atrakcją wycieczki. Rozsiedliśmy się wygodnie w sali prezentacyjnej infocentrum elektrowni jądrowej w Temelinie i wysłuchaliśmy prezentacji o historii i sposobie operacji reaktorów. Zadaliśmy mnóstwo pytań, lecz nie na wszystkie starczyło czasu. Mieliśmy też okazję obejrzeć krótki film o elektrowni za pomocą gogli VR, co było dla wielu z nas pierwszym zetknięciem z tą technologią. Następnie udaliśmy się do Czeskiego Krumlova, ślicznego miasteczka położonego nad Wełtawą. Dano nam możliwość krótkiego zwiedzania miasta na własną rękę, po czym weszliśmy na ogromne wzgórze, na którym znajdował się XIII-wieczny zamek. W Czeskich Budziejowicach zjedliśmy obiadokolację i spędziliśmy noc.

Dzień czwarty – 27.05.2023

Dzień 4. upłynął nam szybko. Zwiedziliśmy okolice systemu jaskiń Punkevní jeskyně, które oczarowały nas sielankowym krajobrazem lasu i górskiego strumyka. Sama jaskinia

była wciągającym sprawdzianem kreatywności – w różnorakich formach krasowych można było doszukiwać się oryginalnych kształtów i skojarzeń. Wychodząc z jaskini, znaleźliśmy się na dnie przepaści Macocha. Widok zapierał dech w piersiach. Udaliśmy się też na rejs podziemną rzeką. Nocowaliśmy w Ostrawie, gdzie wieczorem przy kolacji obchodziliśmy urodziny naszego kolegi – Olgierda.

Dzień piąty – 28.05.2023

Był to nasz ostatni dzień w Czechach. Na odchodne zwiedziliśmy okoliczną hutę, poznaliśmy jej historię i dawny sposób działania i ruszyliśmy do Warszawy.
Na Placu Bankowym o godzinie 16.25 pożegnaliśmy naszego pilota oraz opiekunów i każdy wrócił do domu.  Czechy wydały się nam sympatycznym krajem.
Mimo ogromnego pośpiechu, jaki nam narzucał harmonogram wycieczki, mieliśmy sporą frajdę.