Wycieczka – klasy lingwistyczne we Włoszech (czerwiec 2022 r.)

8 czerwca 2022 roku uczniowie wszystkich klas lingwistycznych (1b, 2b, 3bp) wraz z opiekunami (panią prof. Anną Rajkowską, panią prof. Alessandrą Tomasello i panem prof. Michelem Novello) wyruszyli w podróż do północnych Włoch. Pierwszy dzień poświęciliśmy na dojazd do naszego hotelu, który położony był w urokliwej nadmorskiej miejscowości LignanoSabbiadoro. W czwartek wyruszyliśmy do Udine, by tam spotkać się z naszymi rówieśnikami z Liceum G. Marinelliego. Oprowadzili nas oni po szkole, która zdecydowanie różni się od tych, które mamy w Polsce. Nasze spotkanie zakończyło się wspólnym posiłkiem, czyli oczywiście pizzą! Dzięki temu spotkaniu mogliśmy przełamać barierę językową, a także poznać bliżej Włochów i ich kulturę.

Po południu przejechaliśmy do Akwilei, gdzie zwiedziliśmy wnętrza Bazyliki Matki Bożej Wniebowziętej i cmentarz żołnierzy poległych w I wojnie światowej. W piątek popłynęliśmy łódką do Wenecji. Tam podziwialiśmy urokliwe kanały i budynki, między którymi przepływały gondole z turystami. Podziwialiśmy majestatyczne wnętrza Bazyliki Świętego Marka. Przewodniczka poprowadziła nas szlakiem najsłynniejszych produkcji filmowych takich jak „SpiderManˮ czy „James Bondˮ. W Wenecji uczestniczyliśmy także w grze miejskiej, która polegała na dowiedzeniu się od Wenecjan, jakie dania występują w lokalnej kuchni i które składniki są potrzebne, żeby je przygotować. Następnie musieliśmy udać się na targ, zrobić zdjęcia składników, a także policzyć, ile kosztowałoby przygotowanie takiej potrawy. Wszystkie nasze rozmowy zostały nagrane, a my zdobyliśmy przepiękną pamiątkę z Wenecji.

Zachwyceni architekturą i historią miasta dożów wróciliśmy wieczorem do hotelu. Sobota była przepełniona emocjami. Przed południem mieliśmy zwiedzać Weronę. Jednak przewodniczka podeszła do powierzonego jej zadania w bardzo ciekawy sposób: dostaliśmy zadania, które mieliśmy rozwiązać, by odkryć miejsce spotkania. Wymagały one sprytu, współpracy, a często bardzo specyficznych umiejętności, np. umiejętności posługiwania się alfabetem morsa. Wygrała drużyna, która zdobyła najwięcej punktów i dotarła do największej ilości miejsc. Po południu przejechaliśmy do bardzo urokliwej miejscowości Sirmione nad jeziorem Garda. Tam mieliśmy chwilę czasu wolnego, który przeznaczyliśmy na delektowanie się włoskimi lodami i odpoczynek na plaży.

Niedziela była bardzo intensywna, cały dzień zwiedzaliśmy Mantuę. Podziwialiśmy historyczne centrum, praktycznie niezmienione od początków istnienia miasta. Zwiedziliśmy zachwycającą bazylikę świętego Andrzeja, zobaczyliśmy pałac dożów, a także prześliczną nadworną świątynię. W wolnej chwili próbowaliśmy lokalnych dań. Mieliśmy też okazję przeprowadzić wywiad z mieszkańcami Mantui, co było bardzo ciekawym doświadczeniem.

W poniedziałek, 13 czerwca, zwiedzaliśmy dwa średniowieczne miasta. W Bolonii zobaczyliśmy fontannę Neptuna czy pałac legatów papieskich. Zwiedziliśmy również bazylikę świętego Petroniusza, patrona miasta.

Choć na początku wycieczki bardzo cieszyliśmy się ze słonecznej pogody, w Ferrarze dała się

nam we znaki. Temperatura w cieniu wynosiła 34°C. Nie zważając jednak na upał, wytrwale

zwiedzaliśmy stare miasteczko, w którym na jednego mieszkańca przypadają średnio trzy rowery. Zobaczyliśmy zamek św. Jerzego, a także dom, w którym podczas swojego pobytu we Włoszech mieszkał Mikołaj Kopernik.

Wczesnym rankiem we wtorek wyruszyliśmy w kierunku Padwy, gdzie zwiedziliśmy bazylikę świętego Antoniego. Po tym przepięknym miasteczku oprowadzała nas najlepsza przewodniczka – pani profesor. Alessandra Tomasello. Widzieliśmy min. główny gmach Uniwersytetu, a także najstarszą kawiarnię w mieście – caffè Pedrocchi, w której spotykały się najważniejsze postacie biorące udział w zjednoczeniu Włoch. Po południu przejechaliśmy do Rawenny, gdzie podziwialiśmy bizantyjskie mozaiki. Spróbowaliśmy też lokalnej przekąski, czyli piadiny.

15 czerwca, jeszcze przed świtem, wyjechaliśmy ze słonecznej Italii i ruszyliśmy w drogę

powrotną do Polski. Jesteśmy wdzięczni, że mieliśmy możliwość uczestniczenia w tej wycieczce. Pozwoliła nam przełamać barierę językową i ukazała szerszą perspektywę na otaczający nas świat, zarówno ten, który już przeminął, jak i ten, który tworzymy obecnie.

Opracowanie: Izabela Gaj, klasa 3bp