Wycieczka – klasy 1a i 1e w Trójmieście (maj 2022 r.)

W dniach 23–27 maja 2022 roku odbyła się wycieczka klasy 1a (humanistycznej) i 1e (mat-geo) do Gdańska. Opiekę nad nami sprawowały pani prof. Kinga Szkurłat, pani prof. Agnieszka Korona-Ignatowicz, pani prof. Danuta Dąbrowska i pani prof. Alicja Dąbrowska.

Po przyjeździe poprzedzonym kilkoma postojami, mającymi za zadanie napełnić nasze wiecznie puste żołądki, czekała na nas gra miejska. Przez blisko trzy godziny zwiedzaliśmy Główne Miasto, poznając historię i szczegóły architektoniczne. Mogliśmy wykazać się wiedzą na temat polityki, matematyki, a także nagiąć cielesne ograniczenia, wykonując między innymi potrójną deskę.

Następnego dnia część z nas mogła zadowolić swoje żądne historii dusze, ponieważ zwiedzaliśmy Muzeum II Wojny Światowej, gdzie zobaczyliśmy wiele plakatów, przedmiotów, zdjęć czy dokumentów z tamtych czasów (zachwyciła nas replika przedwojennej polskiej ulicy), a także przepłynęliśmy promem na Westerplatte w akompaniamencie ulewy. Tam mieliśmy okazję zobaczyć m.in. niewybuch z II wojny światowej, miejsce poświęcone pamięci 15 poległych żołnierzy, tablicę upamiętniającą pobyt Jana Pawła II oraz Pomnik Obrońców Wybrzeża.

W środę głód wiedzy o przeszłości został zaspokojony jeszcze bardziej podczas naszej wizyty w muzeum Solidarności, gdzie mogliśmy zobaczyć, jak żyło się w komunistycznej Polsce oraz jak wyglądała droga do wolności naszego kraju. Oglądaliśmy, podobnie jak poprzedniego dnia, liczne zdjęcia, nagrania, przedmioty i nawet repliki pomieszczeń z tamtych czasów.

Kolejny dzień spędziliśmy na Helu, podziwiając widok z latarni morskiej, po czym udaliśmy się do niegdyś niedostępnej dla mieszkańców miasta strefy wojskowej, gdzie zostaliśmy ogłuszeni wystrzałem z armaty. W czasie gdy odzyskiwaliśmy słuch, udaliśmy się do fokarium i tam dzień osłodził nam pokaz karmienia owych morskich zwierząt. Po uroczym występie rozdzieliliśmy się w celu kupienia pamiątek oraz obiadu, czemu towarzyszyła niesamowicie silna wichura.

W piątek z samego rana wyruszyliśmy w drogę do domu. Na kilka godzin zatrzymaliśmy się, by zwiedzić zamek w Malborku. Dowiedzieliśmy się na przykład, jak działało wtedy ogrzewanie podłogowe czy poczta oraz poznaliśmy lepiej architekturę gotycką.

Wycieczka ta była dla nas dużym przeżyciem. Będziemy ją wspominać przez długie lata.