Projekt „Klasa TN. Drugi dzwonek” czyli Dąbrowski w Teatrze Narodowym – część I (wrzesień 2021 r. – kwiecień 2022 r.)
W roku szkolnym 2021/22 jako jedyni dostąpiliśmy niezwykłego zaszczytu uczestniczenia w pilotażowym projekcie edukacyjnym Teatru Narodowego pod nazwą KLASA TEATRU NARODOWEGO – DRUGI DZWONEK. Do współpracy zaproszona została klasa 3pa o profilu humanistycznym pod opieką pani prof. Anety Jarosińskiej.
Jest to całoroczny program edukacyjny w formule ,,od widza do praktyka”. Grupa uczestniczy w zaproponowanych wykładach, warsztatach, spotkaniach i próbach. Udział w projekcie zakończy zaprezentowanie przez młodzież pokazu finałowego – miniatury scenicznej przygotowanej pod opieką profesjonalnej artystki – pani Anny Gryszkówny, reżyserki i aktorki Teatru Narodowego.
Autorski program edukacji teatralnej realizowany jest przez artystów i pracowników TN, a opieką merytoryczną objął go kierownik literacki pan Tomasz Kubikowski. Podczas kilkumiesięcznej współpracy, obejmującej poznawanie teatru z perspektywy odbiorcy i twórcy, uczniowie nie tylko odkrywają charakter pracy teatralnej, ale rozwijają refleksję nad jego funkcjami, językiem, estetyką, kształcąc w sobie uważność, samodzielność myślenia, wrażliwość na teatr, umiejętność nazywania zjawisk, dekodowania przekazu. Program stwarza możliwość działania i spotkania w przestrzeni żywego teatru, rozmowy nie tylko o teatrze, ale przez teatr – o dotykających młodzież zjawiskach, doświadczeniach, emocjach. Jednocześnie daje szansę na poznanie teatru „od kuchni”, gwarantując niepowtarzalną możliwość tak szerokiego poznania Teatru Narodowego – jego repertuaru, scen, specyfiki.
Projekt ma charakter pilotażowy. Jednym z jego celów jest wzmocnienie i pogłębienie relacji teatru z uczniami i pedagogami szkół Warszawy oraz zbudowanie prestiżowej sieci partnerstw ze szkołami.
W projekcie bierze udział grupa 30 osób, która będzie pracować wielotorowo, poznając teatr z perspektywy widza (oglądanie wielu spektakli z repertuaru TN i rozmowa o nich), twórców przygotowujących spektakl oraz techniki i innych działów odpowiedzialnych za aspekty merytoryczne, promocyjne, sprzedażowe, komunikacyjne i inne.
Spośród grupy biorącej udział w projekcie, idąc za potrzebami uczestników i przejawianymi przez nich zainteresowaniami, wyłonione zostaną zespoły: aktorski, literacki, realizatorski (np. muzyk, scenograf), techniczny, promocyjny. Nie każdy musi wejść na scenę, a różne kompetencje i pasje mają szansę spotkać się w jednym punkcie – pracy nad finałowym spektaklem. To ważne, by pokazać, jak złożony jest proces teatralny, jak wiele osób jest zaangażowanych w pracę nad spektaklem i w działanie instytucji.
Dlatego do zadań grupy należy także przygotowanie kampanii promocyjnej, zaproszenie widzów na pokaz finałowy, a także – współpraca z poszczególnymi działami Teatru Narodowego, których specyfikę będzie można poznać podczas zajęć.
Nasza Szkoła po zakończeniu programu uzyskuje tytuł Ambasadora Teatru Narodowego i włącza się do współpracy promocyjnej, uczestniczy w spektaklach i wydarzeniach edukacyjnych.
Projekt realizowany jest w okresie od października 2021 do czerwca 2022 roku, a jego finał, w postaci przedstawienia przygotowanego przez uczniów, zaprezentowany będzie 9 czerwca 2022 roku na scenie STUDIO w Teatrze Narodowym przy ulicy Wierzbowej.
REALIZACJA PROJEKTU KLASA TEATRU NARODOWEGO – DRUGI DZWONEK:
22 września 2021 r. To dzień naszego pierwszego spotkania z pracownicami Teatru Narodowego, które koordynują projekt: panią Dorotą Kowalkowską- kierowniczką działu literackiego, Anną Pękalą – kierowniczką działu promocji i organizacji widowni, Katrzyną Hańć – zajmującą się marketingiem i projektami specjalnymi oraz Sarą Paradzińską – odpowiedzialną za kontakty ze szkołami.
5 października 2021 r. Spotkanie z kuratorką programu, panią Dorotą Kowalkowską, rozpoczęła zabawa w skojarzenia… Z czym kojarzy Ci się słowo „teatr” a „Teatr Narodowy”? Podczas warsztatu „DO TEATRU” mieliśmy przednią zabawę, poznając nowe słowa i miejsca związane z budynkiem i pracą w teatrze (sztankiet, sznurownia, sufler, foyer).
19 października 2021 r. Wysłuchaliśmy fascynującego wykładu prof. dr hab. Tomasza Kubikowskiego na temat historii Teatru Narodowego. Czy wiecie, że w XVIII wieku lekarze diagnozowali niejaką teatromanię jako groźną chorobę zagrażającą zdrowiu a nawet życiu wielbiciela sztuki?
8 grudnia 2021 r. Na największej scenie im. Bogusławskiego w Teatrze Narodowym obejrzeliśmy pierwsze z zaplanowanych przedstawień WIECZÓR TRZECH KRÓLI Szekspira, po spektaklu uczestniczyliśmy w interesującej rozmowie z panem reżyserem Piotrem Cieplakiem, który opowiadał o tym, jak dostrzega współczesność w dawnych tekstach, które mają po kilkaset lat.
Galeria – spektakl „Wieczór Trzech Króli” z repertuaru Teatru Narodowego, które klasa 3ap obejrzała w ramach projektu„Klasa TN. Drugi dzwonek”. Przestawienie oglądali również uczniowie z klasy 1a, 2a, 2b i 2e.
Fot. Krzysztof Bieliński / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego.
Galeria – spotkanie klasy 3pa po spektaklu „Wieczór Trzech Króli” z reżyserem Piotrem Cieplakiem w ramach projektu „Klasa TN. Drugi dzwonek”, Teatr Narodowy, 08.12.2021 r.
Fot. Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego.
9 grudnia 2021 r. Odbyliśmy kilkugodzinną wycieczkę po teatrze „SCENA NIE JEDNA”, poznaliśmy najciemniejsze zakamarki Teatru Narodowego, błądziliśmy w podziemnych korytarzach i znaleźliśmy tajemne przejście pod ulicą Wierzbową do teatralnych magazynów. Mogliśmy zajrzeć za kulisty wszystkich scen i dotykać dekoracji. Dowiedzieliśmy się, gdzie zasiada odwiedzający teatr prezydent.
Galeria – wycieczka klasy 3pa po teatrze „Scena nie jedna” w ramach projektu„Klasa TN. Drugi dzwonek”, Teatr Narodowy, 09.12.2021 r. Prowadzenie – Urszula Hajdukiewicz, edukatorka; Anna Gryszkówna, aktorka Teatru Narodowego, reżyserka.
Fot. Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego.
15 grudnia 2021 r. W środę 15 grudnia udaliśmy się na drugi już spektakl w ramach projektu „Klasa TN. Drugi dzwonek”. Tym razem mieliśmy okazję obejrzeć sztukę „Piknik pod Wiszącą Skałą” w reżyserii Leny Frankiewicz. Mroźny wieczór nie przeszkodził nikomu w dotarciu do teatru, ponieważ wiedzieliśmy, że czekają na nas niezapomniane wrażenia i emocje.
Wchodząc do sali Bogusławskiego, w której wystawiana jest ta sztuka, nie spodziewaliśmy się tego, że tak nas poruszy. Już po pierwszej scenie, patrząc na miny moich koleżanek i kolegów, dostrzegłem zakłopotanie, podziw, a nawet przerażenie. Przerwa pozwoliła nam na szybką wymianę zdań, lecz poruszeni sztuką, nie zdążyliśmy powiedzieć sobie wszystkiego. Na szczęście opiekunki projektu przewidziały spotkanie z panią reżyser oraz dwiema aktorkami, które stało się idealną okazją do rozmowy o poruszającej sztuce.
Mimo że sala Bogusławskiego zdecydowanie nie należy do najmniejszych, w trakcie spotkania udało nam się zachować kameralny nastrój. Gdy ze sceny zeszły do nas trzy uśmiechnięte i chętne do rozmowy panie, byliśmy nieco zakłopotani. Przecież to aktorki (Ifi Ude i Bonnie Sucharska) oraz reżyserka sztuki. Był to dla nas duży zaszczyt móc porozmawiać z kobietami, które stworzyły tak ciekawe, a zarazem bardzo współczesne dzieło. Wrażenia i emocje po sztuce wygrały ze wstydem i skrępowaniem – szybko zaczęliśmy zabierać głos i udzielać się w dyskusji. Sednem rozmowy bez wątpienia było zagadnienie tytułowej „wiszącej skały”. Pani reżyser była zaciekawiona, w jaki sposób ten symbol odczytują młodzi ludzie, a aktorki z uśmiechem na twarzy słuchały naszych wypowiedzi. Ciężko było nam zebrać myśli, gdyż natłok emocji i wrażeń po obejrzanym spektaklu nieco nas przytłaczał. Na szczęście życzliwe panie pomagały nam w rozmowie, nieustannie w niej uczestnicząc, dzięki czemu nie czuliśmy zakłopotania. Na spotkaniu poszerzyliśmy również naszą wiedzę związaną z zawodem aktora oraz reżysera. Pani Lena Frankiewicz bardzo chętnie i wyczerpująco odpowiadała na nasze wszystkie pytania związane z jej zawodem, które wcale nie były dla nas oczywiste. Rozmowa z paniami aktorkami polegała bardziej na wyrażeniu naszego zachwytu ich grą na scenie. Zrozumieliśmy, że zawód aktora zdecydowanie nie należy do łatwych i wymaga wielu lat nauki, nieustannych ćwiczeń oraz stałego obcowania ze sceną. Zdobyte informacje i wymiana naszych odczuć bez wątpienia pomogą nam w przygotowaniach do wystawienia naszej własnej sztuki. Wszyscy jesteśmy niezwykle zadowoleni z projektu i bardzo cieszymy się tym, że słowo teatr brzmi coraz mniej obco.
Opracowanie relacji z 15 grudnia 2021 r.: Michał Byczy, uczeń klasy 3pa
Galeria – spektakl „Piknik pod Wiszącą Skałą” z repertuaru Teatru Narodowego, które klasa 3ap obejrzała w ramach projektu„Klasa TN. Drugi dzwonek”.
Fot. Magda Hueckel / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
Galeria – spotkanie klasy 3pa z reżyserką Leną Frankiewicz oraz aktorkami – Ifi Ude i Bonnie Sucharską po spektaklu „Piknik pod Wiszącą Skałą” w ramach projektu „Klasa TN. Drugi dzwonek”, Teatr Narodowy, 15.12.2021 r.
Fot. Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego.
19 stycznia 2022 r. Obejrzeliśmy przedstawienie pt.: ŚNIEG wyreżyserowane przez Annę Gryszkównę na podstawie dramatu Stanisława Przybyszewskiego. Byliśmy pod olbrzymim wrażeniem tej niezwykle intymnej, rodzinnej opowieści z dramatem w tle. Wspaniale prezentowała się również minimalistyczna scenografia autorstwa Martyny Kander. Po spektaklu podczas spotkania z reżyserką pytaliśmy o jej interpretację wielu niejednoznacznych scen, a także prezentowaliśmy własne przemyślenia na temat możliwego odbioru bogatej symboliki dzieła.
Galeria – spektakl „Śnieg” z repertuaru Teatru Narodowego, które klasa 3ap obejrzała w ramach projektu „Klasa TN. Drugi dzwonek”.
Fot. Krzysztof Bieliński / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego.
Galeria – spotkanie po spektaklu „Śnieg” z reżyserką Anną Gryszkówną, Teatr Narodowy, 19.01.2022 r.
9 lutego 2022 r. Widzieliśmy dziś OPOWIEŚĆ ZIMOWĄ Szekspira. Zafascynowani dekoracjami, a szczególnie kostiumami, nie możemy doczekać się spotkania z autorką wszystkich projektów, by porozmawiać o trudnej sztuce tworzenia scenografii do przedstawienia.
Galeria – spektakl „Opowieść zimowa” z repertuaru Teatru Narodowego, które klasa 3ap obejrzała w ramach projektu „Klasa TN. Drugi dzwonek”. Przestawienie oglądali również uczniowie z klasy 1a, 2a, 2b i 2e.
Fot. Bartek Warzecha / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego.
W lutym w ramach projektu uczniowie z 2b, 2e i 3ap obejrzeli „Opowieść zimową” Williama Szekspira w reż. Marcina Hycnara. Po przedstawieniu Teatr udostępnił nam film o mistrzach rzemieślnictwa teatralnego, którzy pokazywali, jak wygląda praca nad kostiumem scenicznym.
Dopełnieniem lekcji o filmie było spotkanie z dr Martyną Kander, która przygotowała scenografię i kostiumy do spektaklu „Opowieść zimowa”. Dr Martyna Kander jest absolwentką Wydziału Sztuki Mediów i Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, studiowała również w Accademia di Belle Arti w Wenecji. Jest niezwykle uzdolnioną i wielokrotnie nagradzaną scenografką. Pracuje nie tylko przy wspaniałych projektach artystycznych Teatru Narodowego, ale także innych teatrów i oper w całej Polsce.
Podczas spotkania on-line, które odbyło się 21 lutego 2022 r., dr Martyna Kander opowiadała, jak powstawały elementy kostiumów noszonych przez aktorów grających w „Opowieści”, a pytaniom od uczniów zgromadzonych w małej sali gimnastycznej było końca. Wszyscy chcieli się dowiedzieć, jak wykonuje się guziki z lawy albo zdobywa XIX-wieczną koronkę na sukienki, a także skąd kostiumolog bierze pomysły na nowe stroje…
Galeria – szkolne spotkanie on-line z dr Martyną Kander, która odpowiada za scenografię i kostiumy w spektaklu „Opowieść zimowa” Williama Szekspira w reż. Marcina Hycnara w Teatrze Narodowym w Warszawie, 21.02.2022 r.