Kurs językowy w Anglii (marzec 2020 r.)

W dniach 1-8 marca 2020 roku grupa uczniów z Dąbrowskiego wyjechała do Anglii na kurs językowy organizowany przez SOL (Sharing One Language). Opiekunami naszej grupy były pani profesor Agnieszka Brzozowska i pani profesor Małgorzata Jojdziałło-Odrobińska, a wycieczkę zorganizowała pani  profesor Jolanta Dziewulska.

1 marca spotkaliśmy się całą grupą na lotnisku Modlin. Do Anglii przylecieliśmy o 8:30. Autokar zawiózł nas najpierw do Stonehenge, gdzie wśród rozległych pól zobaczyliśmy słynną na całym świecie budowlę z kamieni oraz zwiedziliśmy pobliskie muzeum z wystawami poświęconymi temu miejscu. Następnie pojechaliśmy do miejsca docelowego, czyli Barnstaple. Tam spotkaliśmy naszych gospodarzy i każdy udał się z nimi do swojego tymczasowego domu.

Od poniedziałku do czwartku (2-5 marca) uczęszczaliśmy na zajęcia w ramach kursu językowego, na którym w grupach rozmawialiśmy o miejscach, które będziemy zwiedzać, o angielskich potrawach oraz o tym, co różni Polskę i Anglię. Przygotowywaliśmy też pytania do wywiadów z rodzinami oraz do ankiety, którą przeprowadzaliśmy wśród przechodniów na ulicach Barnstaple. Jeździliśmy też na różne wycieczki przed zajęciami lub po zajęciach.

3 marca pojechaliśmy do Woolacombe i Ilfracombe. Byliśmy na plaży,  widzieliśmy Verity Statue oraz spróbowaliśmy Fish and Chips.

4 marca odwiedziliśmy Clovelly, czyli dawną rybacką wioskę położonej w dół stromego wzgórza prowadzącego na wybrzeże. Miejsce to zachwyciło nas swoimi zabudowaniami oraz ciekawymi regułami, jaką był na przykład zakaz wjazdu pojazdów czy brak możliwości zakupu domu na własność. Było to miejsce zamieszkania Charlesa Kingsleya, który napisał książkę „Westward Ho!”. Właśnie do miejscowości o tej samej nazwie udaliśmy się potem. Mogliśmy tam pospacerować wzdłuż plaży.

5 marca zobaczyliśmy Lynton i Lynmouth. Są to dwie miejscowości położone jedna na górze, a druga na dole klifu, połączone koleją linowo-terenową, z której skorzystaliśmy w drodzę powrotnej.

6 marca mieliśmy całodniową wycieczkę do Exeter. Najpierw zwiedziliśmy imponującą gotycką katedrę w Exeter. Odwiedziliśmy też Royal Albert Memorial Museum & Art Gallery, gdzie na wielu różnych wystawach mogliśmy zobaczyć różne  historyczne eksponaty związane z wieloma dziedzinami życia mieszkańców Exeter. Podczas spaceru widzieliśmy też The House that Moved, czyli historyczny dom, który został w całości przeniesiony na inną ulicę. Następnie mieliśmy czas wolny, aby we własnych grupach pospacerować po mieście czy pójść na zakupy.

8 marca o 6:30 wyjechaliśmy autokarem z Barnstaple. Po drodze na lotnisko zatrzymaliśmy się w Zamku Windsor. Bogato zdobione wnętrza wywarły na nas bardzo duże wrażenie. Zwiedziliśmy wiele sal oraz mogliśmy zobaczyć ogromych rozmiarów domek dla lalek należący kiedys do królowej Marii. Następnie udaliśmy się na lotnisko, gdzie czekaliśmy na nasz lot o godzinie 20:15. Po ponad 2 godzinach lotu byliśmy już w Polsce.

Wyjazd był bardzo udany, dał nam możliwość poznania nowych ludzi, ich kultury i zwyczajów oraz podniesienia naszych umiejętności językowych. Zobaczyliśmy wiele pięknych miejsc, które na pewno zapamiętamy na długo.