Wycieczka językowa do Włoch (wrzesień 2022 r.)

21 września 2022 roku prawie cała klasa 2b wraz z kilkorgiem uczniów z innych klas drugich wyjechała na szkolną wycieczkę lingwistyczną do Włoch. Opiekę nad nami sprawowali pani prof. Anna Rajkowska, pani prof. Alessandra Tomasello oraz pan prof. Michele Novello.

Podróż autokarem rozpoczęła się o północy na Placu Bankowym. Po prawie dziewiętnastogodzinnej jeździe przez Czechy i Austrię, podczas której podziwialiśmy piękne alpejskie widoki, dotarliśmy do hotelu Antares Villafranca w Weronie. Zmęczeni podróżą udaliśmy się na kolację, a następnie na odpoczynek w swoich pokojach.

Odzyskawszy siły, następnego dnia, udaliśmy się do werońskiego liceum im. Mikołaja Kopernika. Podzieleni na grupy językowe mieliśmy do wykonania zadanie – nagranie wywiadu z włoskimi uczniami. Następnie wspólnie poszliśmy do pizzerii, aby skosztować prawdziwej włoskiej pizzy. Nasyceni pysznym obiadem ruszyliśmy do centrum Werony, gdzie mieliśmy okazję podziwiać Amfiteatr, znany jako l’Arena di Verona. Jest on starszy nawet od rzymskiego Koloseum. Później czekała nas gra terenowa, podczas której znajdowaliśmy i fotografowaliśmy różne obiekty, m.in. dom Julii z dramatu Szekspira czy most Ponte Pietra. Po wyłonieniu zwycięzców gry nastąpił czas pełnego żalu pożegnania z nowo poznanymi włoskimi znajomymi, z którymi nawiązaliśmy wspaniałe relacje. Na szczęście dzięki internetowi niektóre z nich nie zakończyły się na tamtym dniu. Ostatnią atrakcją w Weronie było zwiedzanie z panią przewodnik pięknej katedry Duomo di Verona. Wróciliśmy do hotelu z obolałymi nogami, ale też z uśmiechami na ustach.

W następnych dniach jako pierwszą zwiedziliśmy Bolonię, zwaną Czerwonym Miastem ze względu na kolor tamtejszych budynków z cegły. Pani przewodnik pokazała nam m.in. Piazza Miaggiore, Uniwersytet Boloński, Fontannę Neptuna i Bazylikę św. Petroniusza. Następnie pojechaliśmy do jednej z najpiękniejszych wiosek Włoch, Borghetto sul Mincio. Urocze domki usytuowane obok rzeki i młyny wodne oczarowały nas wszystkich. W kolejnych dniach podziwialiśmy miasteczko Malcesine, a także wybraliśmy się na półgodzinny rejs po jeziorze Garda. Interesujące okazały się również ruiny rzymskiej willi Grotte Di Catullo w Sirmione, pochodzące z przełomu I wieku p.n.e. i I wieku n.e.. Z pewnością nikt z nas nie zapomni też Rawenny i jej pięknych mozaik z Bazyliki św. Apolinarego i Bazyliki św. Witalisa.

Po pięciu dniach zmieniliśmy miejsce zakwaterowania na hotel Grifone w Lido di Jesolo. Tuż po przyjeździe do pensjonatu wybraliśmy się na pobliską plażę. Następny dzień był jednym z najbardziej emocjonujących, bowiem popłynęliśmy do Burano, pięknego miasteczka pełnego kolorowych domków, a następnie do Wenecji, gdzie podziwialiśmy m.in. Plac i Bazylikę św. Marka. Ogromnym zaskoczeniem była dla nas informacja, że w kościele tym znajduje się… aż 8500 m2 mozaik! Tamtejsze wspaniałe widoki z pewnością zapadną nam w pamięć na bardzo długi czas. Ostatni dzień spędziliśmy na zwiedzaniu Padwy, po której oprowadziła nas pani prof. Alessandra Tomasello, która wychowała się właśnie w tym mieście.

Każdego dnia podzieleni na grupy mieliśmy do wykonania zadania językowe dotyczące wiedzy o poszczególnych miastach, które odwiedzaliśmy. Był to wspaniały sposób na zdobycie ciekawych informacji o tych miejscach i jednocześnie ćwiczenie języka włoskiego. Na przykład w Wenecji musieliśmy zapytać (oczywiście po włosku) napotkanego mieszkańca tego miasta o tamtejsze tradycyjne danie. Oprócz tego rozwiązywaliśmy quizy w języku włoskim przygotowane przez panią prof. Annę Rajkowską. Na koniec na podstawie zebranych punktów wyłonione i nagrodzone zostały trzy zwycięskie grupy.

Po ośmiu dniach niezapomnianych wrażeń nadszedł czas powrotu. Przyjechaliśmy do Warszawy zmęczeni, ale niesamowicie szczęśliwi, bo wycieczka była wspaniała. Wszyscy jesteśmy ogromnie wdzięczni naszym opiekunom, kierowcom i przewodnikom za zorganizowanie tak niesamowitego wyjazdu. Mamy nadzieję, że będziemy mieli okazję jeszcze nieraz wyjechać do Włoch wraz z naszymi nauczycielami z Dąbrowskiego. Grazie mille!